آخر الأخبار

“قنوات لا تعرف ربنا”.. السيسي يهاجم المنصات الإعلامية للمعارضة بالخارج لانتقادها هدم بعض المساجد

عاود الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي مهاجمة المعترضين على إزالة مساجد في المحافظات المختلفة، مشيراً إلى أنها كانت مبنية بشكل مخالف، ما دفع السلطات إلى التدخل لضبط الوضع القانوني لها مرة أخرى. 

وسائل إعلام مصرية، ومنها “المصري اليوم“، نقلت عن السيسي، السبت 29 أغسطس/آب 2020، قوله على هامش افتتاح مشروعات قومية في محافظة الإسكندرية شمالي مصر، في إشارته إلى المعترضين، خاصة القنوات المحسوبة على المعارضة بالخارج: “أزلنا 30 مسجداً وبنيناها مرة تانية، كانوا بيقولوا إننا بنهد مساجد ربنا، هو إحنا بنهدها علشان كارهين، ولا علشان نعمل مصلحة وتنمية”.

كذلك قال السيسي مهاجماً قنوات المعارضة في الخارج، والتي رفضت إزالة المساجد: “القنوات المسيئة اللي عايزة دايماً تكلمكم كلام مايرضيش ربنا، بس هم والله ما يعرفوا ربنا، بقى إحنا بنهد جوامع ربنا؟ أستغفر الله العظيم، يارب تبقوا زينا في عمل حساب لربنا”.

مشدداً في الوقت نفسه على أن البلاد تعاني أزمة حقيقية تخص التعدي على الأراضي والبناء غير المخطط، معتبراً ذلك مؤشراً خطيراً على مستقبل البلاد، متابعاً: “كل واحد عنده قيراط أو اتنين يحط سور حواليهم، وكده بقى عنده أرض مباني، مع إن الأراضي الزراعية بالري الحديث تجيبلك إيراد أكتر”، مشيراً في حديثه للمصريين: “انتوا ليه مش عايزين تساعدونا، ومصرين على مواقفكم، بتحلموا ببلد متنظمة ومترتبة وزي الفل ولا كل واحد عايز يعمل اللي هو عايزه”.

ثم عاد السيسي للحديث عن استعداده للرحيل من الحكم في حال رغبة الشعب المصري في ذلك، وقال الرئيس المصري: “لو مش عايزيني أبقى موجود هنا معنديش مشكلة، لكن طالما موجود في مكان فالإصلاح موجود قدامي، وأمسك فيه وأخلصه”.

في المقابل دشن نشطاء على منصات التواصل الاجتماعي وسماً بعنوان “مش عايزينك” رداً على ما قاله السيسي في تصريحه بشأن استعداده للرحيل من السلطة إذا رغب الشعب في ذلك

يكش تحس على دمك وتغوور بقى ..#مش_عايزينك pic.twitter.com/mMTQ8ae7Z9

سمعوه يا مصريين #مش_عايزينك بصوت عالي ….#مش_عايزينك pic.twitter.com/MjOW7FE1Mk

علشان كل الاحرار والحرائر اللي في سجونك معتقلين بنقولك #مش_عايزينك pic.twitter.com/K6d9Gtg53H

#مش_عايزينك

الإنسان لازم يكون خفيف ي بيحو برده وانت تقلت اوي وانت كمان اهبل احنا مش قلنا ميت مره تقول السكربت اللي جايلك متجودش نفس غلط السنه اللي فاتت ي حمار انت كده بتسخن الناس عليك ي غبي ي غبي انت غبي !! pic.twitter.com/jvNBVCPaUy

#مش_عايزينك
وقلت لو مش عايزني… وقال لك 54 مليون مصري مش عايزينك.. فكان قرار احالتهم للنيابة!
ألا وأنك تتجاهل هذا، ما رأيك في استفتاء على شخصك، أو انتخابات رئاسية مبكرة، باشراف دولي، فاذا ثبت لك إنهم عاوزينك فاستمر في سياستك، القائمة باعترافك على الاستدانة!

يشار إلى أن السيسي سبق أن تناول الحديث عن إزالة المساجد في المحافظات، وذلك في مايو/أيار 2020، خاصة بعدما انتقد الكثيرون في منصات التواصل هذه الظاهرة، وقال ساعتها: “لما شوفنا ترعة المحمودية بالإسكندرية كان هناك مساجد قائمة، ولكنها مخالفة لشروط البناء، وقالوا إزاي تشيلوا جوامع ربنا، وأنا بقول وانت ازاي تبني المساجد على أرض مش بتاعتك، ربنا غني عنك وعن أرضك كلها، يا تحط مضبوط يا متحطش!”.

المصدر

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى